Sunday 8 November 2009

latihan ting 5 bab 2

BAB 2 : NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA.


SOALAN OBJEKTIF

1. Apakah yang dimaksudkan dengan gerakan nasionalisme ? (hlm.28)

A. Gerakan masyarakat untuk memajukan diri.
B. Gerakan penentangan untuk mengawal hala tuju masyarakat.
C. Gerakan penentangan oleh masyarakat tempatan terhadap kuasa luar.
D. Gerakan penentangan oleh masyarakat tempatan untuk mendapat kuasa politik.

2. Mengapakah pemimpin tempatan menentang British? (hlm.29)

A. Menjaga keamanan negara.
B. Menjaga kepentingan daripada dikuasai oleh orang Barat.
C. Mengelakkan British menguasai perdagangan rempah.
D. Mengelakkan British menguasai negara.

3. Campurtangan British di Tanah Melayu menyebabkan beberapa tokoh atau pemimpin
tempatan menentang kedatangan British ke daerah mereka. Siapakah antara tokoh
tersebut? (hlm.29)
I Rentap
II Penghulu Dol Said
III Dato' Maharaja Lela.
IV Dato Kelana Sungai Ujong.

A. I, II dan III
B. I, II dan IV
C. I, III dan IV
D. II,III dan IV

4. Apakah kesan campurtangan British dalam adat resam tempatan? (hlm.31)

A. Adat resam semakin lenyap.
B. Adat resam tempatan dicampur dengan Barat.
C. Penduduk dipaksa menerima nilai Barat.
D. Menyulitkan penduduk tempatan untuk mengamalkannya.

5. Apakah tujuan dasar penaklukan British? (hlm.30)

A. Menambahkan tanah jajahan
B. Menguasai ekonomi tempatan.
C. Mengukuhkan kedudukan politik.
D. Menyebarkan budaya British.

6. Mengapakah pelaksanaan sistem Barat telah menimbulkan rasa tidak puas hati penduduk tempatan ? (hlm.31)

A. Menyulitkan penduduk tempatan.
B. Terdapat pelbagai peraturan.
C. Peraturan yang bertentangan dengan amalan tradisi.
D. Penduduk dipaksa menerima sistem tersebut.

7. Mengapakah Penghulu Dol Said menentang British? (hlm.32)

A. Tindakan British memasukkan Naning ke dalam Melaka.
B. Enggan menghantar hasil beliau ke Melaka.
C. British mahu menawan Naning.
D. British mahu merampas kuasanya.

8. Apakah faktor kejayaan British dalam percubaan kali kedua untuk menawan Naning?(hlm.32)

I Dol Said tidak mendapat bantuan luar.
II Biritsh membawa tentera yang lebih ramai.
III Dol Said tidak mendapat sokongan pengikutnya.
IV British menawarkan pencen lumayan kepada Dol Said.

A. I dan II
B. II dan III
C. III dan IV
D. I dan IV


9. Nyatakan faktor yang menyebabkan James Brooke melakukan serangan ke atas beberapa buah daerah di Sarawak. (hlm.33)

A. Keengganan pemimpin di Sarawak menyerahkan daerah mereka kepada British.
B. Daerah-daerah tersebut mempunyai kepentingan.
C. James Brooke ingin menguasai daerah - daerah tersebut.
D. Daerah tersebut dipimpin oleh nasionalis tempatan.



James Brooke bertindak menghapuskan orang Iban di Sungai Skrang
pada tahun 1853



10. Berdasarkan maklumat di atas mengapakah James Brooke bertindak sedemikian? (hlm.34)

A. Mengurangkan pengaruh pemimpin tempatan.
B. Membalas serangan penduduk tempatan.
C. Menganggap orang Iban di Sungai Skrang sebagai lanun.
D. Mendapatkan hak memunggut cukai.

11. Apakah tindakan yang diambil oleh British apabila Rentap menyerang kubu Brooke di Nanga Skrang? (hlm.34)

A. Menghapuskan orang Iban di Sungai Skrang.
B. Membunuh Rentap
C. Menangkap dan menjatuhkan hukuman bunuh ke atas Rentap
D. Membakar perkampungan Rentap



Soalan 12 berdasarkan maklumat di bawah


Penentangan pelaksanaan pelbagai peraturan SBUB
X
Merupakan pembesar Tambunan





12. Siapakah X (hlm.35)

A. Syarif Masahor
B. Mat Salleh
C. Rentap
D. Dol Said

13. J.W.W. Birch , Residen Perak telah dibunuh pada November 1875 di .. (hlm.38)

A. Pasir Mas.
B. Pasir Salak.
C. Pulau Gaya.
D. Tanjung Agas.

14. Apakah yang menyebabkan berlakunya penentangan di Negeri Sembilan ? (hlm.39)

A. Sistem penasihat British diperkenalkan.
B. Undang-undang British bertentangan dengan adat tempatan.
C. Sistem cukai dan undang-undang tanah.
D. Penguasaan politik dan ekonomi oleh pihak British.

15. Pemimpin yang manakah membantu Dato Bahaman menentang British ? (hlm.40)

A. Che Ishak
B. Dato Kelana.
C. Iman Rasul.
D. Engku Besar.



Mayat Tok Janggut telah diarak di seluruh pekan Kota Bahru sebelum digantung di pasar dalam keadaan kepala ke bawah kaki ke atas.



16. Mengapakah mayat Tok Janggut dilakukan sedemikian rupa? (hlm.42)

A. Menunjukkan kekejaman pihak British.
B. Supaya rakyat tempatan takut dan hormat kepada mereka.
C. Tok Janggut benar-benar menaikkan kemarahan British.
D. Amaran kepada masyarakat tempatan yang berani menentang British.


17. Mengapakah penjajah British menggunakan nama sultan dalam mematahkan pemberontakan di Terengganu ? (hlm.44)

A. Penjajah bekerjasama dengan sultan dan menjamin kedudukan mereka.
B. Penjajah sanggup menggunakan apa jua cara untuk mencapai matlamat mereka.
C. Penjajah dalam keadaan amat terdesak.
D. Penjajah sedar masyarakat Melayu tidak akan menderhaka kepada sultan.

18 Penjajahan British telah ditentang hebat oleh tokoh-tokoh tempatan, namun perjuangan mereka tidak dapat menumpaskan penjajah tersebut. Mengapakah keadaan ini berlaku? (hlm.44)

A. Kurang disiplin dan mudah berputus asa.
B. Kekurangan ilmu dan senjata moden.
C. Tidak terdedah kepada peperangan moden.
D. Terpedaya dengan helah dan tipu daya British.

19 British telah memperkenalkan sistem politik Barat dengan meletakkan residen bagi mengambil alih tempat pembesar tempatan . Apakah sebagai balasan daripada tindakan di atas? (hlm.45)

A. Mereka diberi gaji.
B. Mereka diberi elaun sara hidup.
C. Mereka diberi pencen.
D. Mereka diberi pampasan.

20 Antara berikut , yang manakah faktor pemangkin nasionalisme? ( hlm.45)

I Pengenalan sistem pentadbiran Barat yang menghakis sistem pentadbiran tradisional.
II Dasar British membenarkan kemasukan imigran menyebabkan jumlah orang asing meningkat.
III Kesedaran politik raja membankitkan nasionalisme di Tanah Melayu.
IV Sistem pendidikan Inggeris dan venakular menghakis sistem pendidikan Melayu.

A. I dan II
B. II dan III
C. III dan IV
D. I dan IV

21 Kebaikan daripada pengenalan sistem pendidikan Inggeris dan vernakular Melayu pada akhir abad ke-19 ialah.. (hlm.45)

I Lahirnya golongan intelek Melayu.
II Orang Melayu mula berfikir ke arah kemajuan.
III Menggunakan tenaga dan fikiran untuk menghapuskan penjajah.
IV Menggunakan idea untuk menolak penjajahan British.

A. I , II dan III
B. I ,II dan IV
C. I , III dan IV
D. II, III dan IV.

22. Kemasukan orang asing yang berterusan telah meningkatkan jumlah imigran di Tanah Melayu. Jelaskan maksud imigran? (hlm.46)

A. Masyarakat luar yang terdiri daripada orang Cina dan India.
B. Mesyarakat luar yang bersaing untuk menguasai ekonomi.
C. Mesyarakat luar yang datang bekerja di Tanah Melayu.
D. Masyarakat luar yang datang ke Tanah Melayu tetapi belum lagi menjadi rakyat negeri Melayu.

23 Mengapakah dasar British membuka Tanah Melayu kepada pendatang asing memberi kesan negatif kepada penduduk tempatan? (hlm.46)

I Pendatang asing sering bersengketa dengan penduduk tempatan.
II Pendatang asing mengambil alih tanah pertanian di kawasan kampung.
III Pendatang asing telah menimbulkan persaingan dengan penduduk tempatan.
IV Pendatang asing menguasai sektor ekonomi yang paling penting di Tanah Melayu.

A. I dan II
B. II dan III.
C. III dan IV.
D. I dan IV.

24 Kesengsaraan hidup pada Zaman Jepun memberikan suatu kesedaran kepada penduduk di Tanah Melayu. Apakah kesedaran tersebut? (hlm.47)

A. Penjajahan tidak membawa kesenangan kepada rakyat.
B. Penjajahan mesti ditentang dengan semangat juang yang tinggi.
C. Penjajahan Batar atau Timur tidak membawa kebaikan melainkan penderitaan.
D. Penjajah hanya inginkan kepentingan bahan mentah.

25 Penguasaan Parti Komunis Malaya selama 14 hari pada tahun 1945 menyebabkan banyak nyawa terkorban. Gerakan ini mencetuskan konflik perkauman kerana.. (hlm.48)

A. Anggota PKM tidak setia terhadap Tanah Melayu.
B. Anggota PKM mendendami orang Melayu kerana orang Melayu menganut agama Islam.
C. Anggota PKM hanya boleh bekerjasama dengan orang Cina dan tidak dengan orang Melayu.
D. Anggota PKM cuba membalas dendam terhadap orang Melayu kerana menyokong Jepun.

26 Penyebaran ilmu pengetahuan turut mendorong penentangan terhadap British. Perkembangan ilmu pengetahuan meningkat disebabkan.. (hlm.48)

I Kemunculan mesin cetak.
II Penyebaran buku dan majalah.
III Peranan akhbar.
IV Penciptaan telegraf.

A. I , II dan III
B. I , II dan IV.
C. I , III dan IV.
D. II, III dan IV

27 Pan- Islamisme merujuk kepada gerakan. (hlm.48)

A. Intelektual Islam sedunia demi mewujudkan kefahaman yang progresif terhadap Islam.
B. Intelektual Islam yang ingin kembali kepada ajaran Islam sebenar.
C. Islam sedunia untuk menentang penjajahan Barat.
D. Islam yang redikal untuk menghapuskan penjajahan.

28 Siapakah tokoh reformis Islam yang memulakan gerakan Pan-Islamisme ? (hlm.48)

A. Syed Syeikh al-Hadi
B. Syeikh Tahir Jalaludin.
C. Syeikh Muhammad Abduh.
D. Syeikh Reza.

29 Antara akhbar berikut, yang manakah merupakan saluran Gerakan Islah meningkatkan minda bangsa? (hlm.49)

I Majlis.
II Al- Imam.
III Neracha.
IV Idaran Zaman.

A. I , II dan III
B. I , II dan IV
C. I , III dan IV
D. II , III dan IV

30 Gerakan Islah meningkatkan minda bangsa bergerak baik di .. (hlm.50)

A. Sabah dan Sarawak.
B. Negeri-negeri Selat
C. Negeri-negeri Melayu Bersekutu.
D. Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu.

31 Apakah pandangan Kaum Tua tentang agama Islam? (hlm.50)

I Islam adalah berkaitan dengan kehidupan di akhirat sahaja.
II Fardu ain satu-satynya aspek agama yang utama.
III Orang Melayu hendaklah berbaik-baik sesama sendiri.
IV Orang Melayu tidak patut bekerjasama dengan British.

A. I dan II
B. II dan III
C. III dan IV
D. I dan IV


32 Gerakan Islah meningkatkan minda bangsa dengan menubuhkan madrasah yang bertindak sebagai.. (hlm.50)

A. Pusat penyebaran Islam.
B. Pusat penyebaran gerakan.
C. Pusat pembayaran zakat.
D. Pusat pendidikan Islam.

33 Akhbar dan majalah telah memainkan peranan penting dalam melahirkan kesedaran kebangsaan. Antara akhbar yang dimaksudkan dalam kenyataan di atas ialah.. (hlm.48)

I Warta Malaya.
II Lembaga Malaya.
III Warta Negara.
IV Bulan Melayu.

A I , II dan III
B I , II dan IV
C I , III dan IV
D II , III dan IV

34 Isu-isu pendidikan merupakan perkara utama yang dibangkitkan oleh Majalah Guru. Apakah isu-isu tersebut? (hlm.52)

I Pendidikan orang Melayu.
II Semangat cinta akan tanah air.
III Taraf hidup orang Melayu.
IV Perpaduan dikalangan tiga kaum.

A I , II dan III
B I , II dan IV
C I , III dan IV
D II , III dan IV



• Persepsi sebenar Islam.
• Pendidikan orang Melayu.
• Menuntut pelbagai ilmu..
• Pentafsiran permasalahan Islam.
• Menjauhkan sifat buruk.


35 Senarai di atas berkaitan dengan isu-isu sebuah majalah sebelum merdeka, iaitu… (hlm.52)

A. Majalah Guru.
B. Majalah Mastika
C. Majalah Pengasuh.
D. Majalah bulan Melayu.


36 Pernyataan di atas merupakan isu-isu yang terdapat di dalam novel? (hlm.53)

A. Putera Gunung Tahan.
B. Melor Kuala Lumpur.
C. Anak Mat Lela Gila.
D. Keris Melaka.


37. Kesatuan Melayu Singapura dipimpin oleh pemimpin berikut. (hlm.54)

I Mohammed Eunos.
II S.M.Zainal Abidin.
III Tengku Kadir Ali.
IV Embok Suloh.

A I , II dan III
B I , II dan IV
C I , III dan IV
D II , III dan IV

Persatuan Sahabat Pena Malaya (PASPAM) ditubuhkan untuk menggalakkan ahli-ahlinya bertukar-tukar fikiran demi memajukan kemajuan diri dan bangsa Melayu.


38 Apakah ciri-ciri Persatuan Sahabat Pena Malaysia (PASPAM) yang begitu membanggakan sebagai sebuah pertubuhan. (hlm.55)

I Mempunyai organisasi yang kemas.
II Mempunyai ciri-ciri sebuah pertubuhan politik.
III Dipimpin oleh pegawai tinggi kerajaan.
IV Mempunyai perlembagaannya sendiri.

A. I dan II
B. II dan III
C. III dan IV
D. I dan IV


Soalan 39 berdasarkan maklumat di bawah.


X- Mewujudkan perpaduan orang Melayu,kemajuan pendidikan , menjaga budaya dan
maruah bangsa serta menegakkan agama Islam.


39. X ialah (hlm.55)

A. Persatuan -persatuan Negeri.
B. Kesatuan Melayu Singapura.
C. Persatuan Melayu Sarawak.
D. Kesatuan Melayu Muda.


40 Antara berikut yang manakah dapat dikaitkan dengan Malayan Peoples Japanese Army (MPAJA)? (hlm.58)

I Ditubuhkan oleh Parti Komunis Malaya.
II Mendapat kerjasama daripada British.
III Dianggotai oleh orang Cina sahaja.
IV Menggunakan taktik perang gerila.

A I , II dan III
B I , II dan IV
C I , III dan IV
D II , III dan IV


SOALAN STRUKTUR


1. Penjajahan British di Tanah -Penentangan
Dol Said
Dato’ Maharaja Lela
Dato’ Bahaman
Tok Janggut




a) Apakah maksud gerakan nasionalis?

…………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………..
(2 markah )

(b) Berikan empat sebab berlakunya penentangan terhadap British?

i) …………………………………………………………………………………..

ii) …………………………………………………………………………………..

iii) …………………………………………………………………………………..

iv)…………………………………………………………………………………..

(4 markah)

(c ) Penjajah British memaksa rakyat menerima nilai-nilai Barat yang sukar diterima oleh penduduk tempatan. Berikan dua contoh.

i) …………………………………………………………………………………..

ii) …………………………………………………………………………………..

( 4 markah)


2. Penentangan British di Sarawak.

(a) Lengkapkan jadual di bawah


Pemimpin Kawasan

Rentap …………………………………….

Syarif Masahor ……………………………………….


(4 markah)

(b) Rentap telah berjuang bermati-matian selama 15 tahun menentang British. Apakah iktibar yang boleh diambil daripada perjuangannya?

……………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………..
(2 markah)

(c ) Rentap dan pengikutnya berjaya mengusir tentera British dari daerah mereka, tetapi James Brooke kemudiannya telah bertindak balas. Apakah tindakbalas tersebut?

…………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………..
( 2 markah)

(d) Berikan dua sebab penentangan Syarif Masahor terhadap James Brooke.

i) ……………………………………………………………………………………………..

ii) ……………………………………………………………………………………………..
(2 markah)

3. (a) Berikan tiga pemimpin Gerakan Islah yang meningkatkan minda bangsa.

i) ……………………………………………………………………………………………..

ii) ……………………………………………………………………………………………..

iii) ……………………………………………………………………………………………..
(3 markah)

(b) Berikan tiga akhbar yang dijadikan saluran gerakan ini menyalurkan idea mereka.

i) ……………………………………………………………………………………………..

ii) ……………………………………………………………………………………………..

iii) …………………………………………………………………………………………….
(3 markah)
(c) Berikan tiga idea perjuangan gerakan Islah meningkatkan minda bangsa.

i) ……………………………………………………………………………………………..

ii) ……………………………………………………………………………………………..

iii) …………………………………………………………………………………………….
( 3 markah)
(d) Gerakan Islah telah ditentang oleh

………………………………………………………………………………………………..
( 1 markah)

4. (a) Berikan nama tiga pemimpin Kesatuan Melayu Singapura.

i) ……………………………………………………………………………………………..

ii) ……………………………………………………………………………………………..

iii) …………………………………………………………………………………………….
( 3 markah)

(b) Berikan dua objektif utama Persatuan Sahabat Pena Malaya (PASPAM).

i) ……………………………………………………………………………………………..

ii) ……………………………………………………………………………………………..
(2markah)

(c) Siapakah yang mentadbir Kesatuan Melayu Muda?

………………………………………………………………………………………………..
(1 markah)

(d) Berikan tiga contoh persatuan-persatuan Melayu.

i) ……………………………………………………………………………………………..

ii) ……………………………………………………………………………………………..

iii) …………………………………………………………………………………………….

( 3 markah)

(e) Apakah objektif utama Persatuan Melayu Sarawak?

………………………………………………………………………………………………..

( 1 markah )



SOALAN ESEI.


1. (a). Terangkan corak penentangan yang dilakukan oleh Haji Abdul Rahman Limbong dan pengikutnya di Terengganu.
( 12 markah )

(b) Bagaimanakah British mematahkan penentangan Tok Janggut di Kelantan?
( 8 markah )



Gerakan Islah telah muncul di Tanah Melayu




2. (a)Huraikan latar belakang Gerakan Islah?
( 6 markah)

(b) Jelaskan perjuangan Gerakan Islah?
(14 markah)

3. (a) Apakah isu-isu yang diketengahkan oleh akhbar-akhbar Melayu pada tahun
1930-an?
( 15 markah )

(b) Mengapakah Kongres Melayu dianggap penting dalam sejarah gerakan
nasionalisme di Tanah Melayu?
( 5 markah )



4. Perjuangan nasionalisme sehingga Perang Dunia Kedua adalah lebih tersusun dan berorganisasi melalui persatuan negeri dan badan sosial.

(a) Jelaskan faktor-faktor pemangkin nasionalisme
( 10 markah )

(b) Huraikan kegiatan berpesatuan di Sabah dan Sarawak sekitar tahun 1930-an.
( 10 markah )



PANDUAN GURU [BAB 2]

OBJEKTIF

1. C 11. D 21. B 31. A
2. B 12. A 22. D 32. D
3. A 13. B 23. C 33. A
4. C 14. D 24. C 34. A
5. C 15. C 25. D 35. C
6. C 16. D 26. A 36. B
7. A 17. D 27. A 37. C
8. A 18. B 28. C 38. D
9. A 19. C 29. D 39. C
10. C 20. A 30. B 40. B


STRUKTUR


1. a) Usaha masyarakat tempatan menentang penjajah atau kuasa luar. ( 2 markah)


b) i. Dasar dan polisi British
ii. Eksploitasi ekonomi tempatan.
iii. Pentadbiran British.
iv. Kesengsaraan penduduk.
v. Pengaruh pembesar tempatan terjejas.
vi. Campurtangan British dalam adat orang tempatan
( maksima 4 markah)


c) i. Menghapuskan sistem perhambaan.
ii. Mengenakan cukai membuka tanah.
( 4 markah )

2. a) i. Sungai Skrang
ii. Sungai Rajang.
( 4 markah )

b) Kegigihan tidak berputus asa dalam perjuangan.
( 2 markah )

c) Membakar kampung penduduk tempatan
(2 markah )

d) i. Hilang kuasa memunggut cukai.
ii. Hilang pengaruh sebagai pembesar tempatan
( 2 markah )




3. a) i. Sheikh Tahir Jalaluddin.
ii. Syed Sheikh al-Hadi
iii. Haji Abas Taha
( 3 markah )

b) i. Al- Imam
ii. Neracha
iii.Idaran Zaman
( 3 markah )

c) i. Kemajuan ekonomi,pendidikan,politik dan sosial.
ii. Kritik raja dan pembesar yang tidak berperanan memajukan orang Melayu.
iii. Menyemai sikap mengkritik penjajah di kalangan orang Islam.
( 3 markah )

d)Kaum tua
( 1 markah)


4. a) i. Mohammad Eunos Abdullah
ii. Tengku Kadir Ali
iii. Embok Suloh
( 3 markah )


b) i. Menggalakkan ahli-ahlinya berkenal-kenal dan bertukar pendapat.
ii. Menggalakkan perpaduan di antara ahli.
( 2 markah)

c) Ibrahim Haji Yaakob. ( 1 markah )


d) i. Persatuan-persatuan negeri.
ii. Persatuan Melayu Sarawak.
iii.Persatuan Melayu Muda.
( 3 markah )


e) Mewujudkan perpaduan orang Melayu,kemajuan pendidikan,menjaga budaya dan maruah bangsa
serta menegakkan ajaran Islam.
( 1 markah )








ESEI

1 . a) Corak penentangan yang dilakukan oleh Haji Abdul Rahman Limbong dan pengikutnya di Terengganu.

Tema Huraian
Undang-undang Penentangan terhadap British berpunca dari tidak berpuas hati terhadap sistem cukai dan undang-undang tanah Ogos 1922.
Buka tanah Mengetuai penduduk membuka tanah di Kuala telemong,tanpa hiraukan peraturan British.
Tengku Nik Maimunah Mei 1925, kira-kira 300 orang penduduk membuka tanah milik Tengku Nik Maimunah.
Bersenjata Mei 1928, penentanan bersenjata melawan British
Serang Serang bangunan kerajaan di Kuala Berang dan berjaya mendudukinya.
Sedia Kumpulan di Kuala Telemong bersiap sedia menunggu arahan untuk menentang British.
Tipu helah British menggunakan tipu helah , menggunakan nama Sultan Terengganu
Berjaya British berjaya menawan semula Kuala Berang
Tumpas Sepasukan polis seramai 25 orang telah berjaya menumpaskan kebangkitan penduduk Kuala Telemong.
Buang Haji Abdul Rahman Limbong berjaya ditahan dan dibuang ke Makkah.

10 isi x 2 markah = mak 12 markah


b) Cara British mematahkan penentangan Tok Janggut di Kelantan ?


Tema Huraian
Bantah Tok Janggut membantah pelaksanaan sistem cukai dan enggan membayar cukai.
Tangkap Pihak polis diarah menangkap Tok Janggut tetapi gagal.
Serang Engku Besar Jeram,Tuan Ahmad, Penghulu Adam,Haji Said,Che Ishak serta rakyat tempatan bersetuju menyerang Pasir Puteh.
Berjaya Mereka berjaya menduduki Pasir Puteh
Tubuh Menubuhkan kerajaan di Pasir Puteh.
Sultan Dengan menggunakan nama Sultan Kelantan,British telah membawa masuk pasukan tentera dari Negeri-negeri Selat.
British Mei 1915 British mulakan serangan di Saring.
Lumpuh Perjuangan Tok Janggut dilumpuhkan.

8 isi x 2 markah = mak 8 markah







2. a) Huraikan latar belakang Gerakan Islah


Tema Huraian
Dorong Merupakan gerakan yang mendorong masyarakat Melayu supaya membetulkan pandangan mereka terhadap Islam.
Pelopor Dipelopori oleh Sheikh Tahir Jalaludin, Syed Syeikh al Hadi, dan Dr.Burhanuddin al-Helmy.
Didik Ulama-ulama ini mendapat pendidikan di Timur Tengah dan terdedah secara langsung dengan Gerakan Islam di sana.
Kaum Muda Mereka telah membawa idea gerakan Islah ke tanah Melayu. Mereka dikenali sebagai Kaum Muda.
Maju Kaum Muda menyampaikan idea mereka dan menjana ajaran Islam dari sudut kemajuan dunia dan akhirat sepertimana tuntutan al-Quran dan al- hadith.

5 isi x 2 markah = mak 6 markah


b) Jelaskan perjuangan Gerakan Islah


Tema Huraian
Wadah Akhbar dan majalah dijadikan wadah perjuangan mereka.
Akhbar Antara akhbar dan majalah tersebut seperti al-Imam,Neracha,Idaran Zaman dan Pengasuh.
Gesa Mengesa memajukan ekonomi,pendidikan,politik dan sosial orang Melayu,Mengkritik penjajah dan pembesar-pembesar Melayu yang tidak memainkan peranan memajukan orang Melayu.
Tentangan Kaum Muda mendapat tentangan Kaum Tua.
Halang Gerakan Islah hanya dapat bergerak di Negeri-negeri Selat kerana beberapa undang-undang dikeluarkan menghalang pengaruh mereka.
Undang-undang Undang-undang digubal untuk tidak membenarkan skegiatan dakwah dilakukan tanpa kebenaran sultan dan tidak membenarkan risalah-risalah dan buku-buku Kaum Muda memasuki negeri-negeri tersebut.
Madrasah Gerakan Kaum Muda telah menubuhkan beberapa buah madrasah untuk menjalankan sistem pendidikan Islam yang meliputi pendidikan dunia dan akhirat.
Tekan Ternyata tekanan British dan Kaum Tua tidak dapat menghalang sepenuhnya gerakan Islah bergerak dalam masyarakat Melayu.

8 isi x 2 markah =mak 14 markah








3. a) Isu-isu yang diketengahkan oleh akhbar-akhbar Melayu pada tahun 1930-an

Tema Huraian
Pendidikan Pendidikan tinggi bagi orang Melayu.
Perempuan Menggalakkan pendidikan untuk anak perempuan.
Tinggal Menyeru orang Melayu meninggalkan sikap negatif yang menyebabkan kemunduran.
Jimat Menyeru orang Melayu supaya berjimat cermat dan manabung.
Tradisional Menggesa mengekalkan kemahiran tradisional Melayu.
BI Mementingkan pendidikan Bahasa Inggeris untuk kemajuan orang Melayu.
Taraf Mengesa kerajaan meningkatkan taraf sekolah Melayu supaya dapat memberikan nilai ekonomi.
BM Memartabatkan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dalam pentadbiran British.
Pendidikan Islam Menyeru orang Melayu supaya tidak meninggalkan pendidikan Islam.
Nilai Mengekalkan nilai-nilai baik masyarakat Melayu.
Syarikat Kerjasama Menggalakkan penubuhan syarikat kerjasama atau koperasi.
Perniagaan Menggalakkan orang Melayu menceburi bidang perniagaan.
Orang Dagang Meminta British mengurangkan kemasukan orang dagang kerana hal ini mengancam ekonomi tempatan.
Jual Melarang orang Melayu menjual tanah
Kuasa Mengkritik British kerana mengurangkan kuasa raja-raja Melayu.
Pembesar Mengkritik para pembesar dan raja-raja Melayu kerana tidak melaksanakan kepimpinan sewajarnya untuk rakyat.
Pilih Kasih Mengkritik sikap pilih kasih British dalam "Malaya Administrative Service" (MAS)
Persatuan Menyeru orang Melayu di seluruh Tanah Melayu supaya bersatu dalam sebuah pertubuhan kebangsaan.

18 isi x 2 markah =mak 15 markah


3.b) Kepentingan Kongres Melayu dalam sejarah gerakan nasionalisme di Tanah Melayu

Tema Huraian
Gabung Berjaya menggabungkan persatuan-persatuan Melayu buat julung-julung kalinya.
Gembleng Kongres Melayu Pertama dan kedua telah memperlihatkan penggemblengan tenaga golongan intelektual dan wartawan Melayu.
Perpaduan. Kesedaran politik dan perpaduan orang-orang Melayu terserlah dalam kedua-dua kongres ini sehingga berjaya meruntuhkan semangat kenegerian.
Kebangsaan Kedua-dua kongres tersebut dianggap kesedaran politik orang-orang Melayu pada peringkat kebangsaan.

4 isi x 2 markah =mak 5 markah



4 a) Pemangkin nasionalisme


Tema Huraian
Sistem Pengenalan sistem pentadbiran Barat yang menghakis sistem pentadbiarn tradisional
Intelek Sistem pendidikan Inggeris dan vernakular melahirkan golongan intelek yang sedar terhadap bangsa.
Pan Islamisme Gerakan Pan- Islamisme Sedunia melahirakan gerakan intelektual Islam yang mahukan amalan Islam yang sebenar.
Jepun Pendudukan Jepun dan konsep kawasan kemakmuran Asia galakkan kerjasama dengan Jepun menentang British.
PKM Penguasaan Parti Komunis Malaya (PKM) selama 14 hari pada tahun 1945 telah membangkitkan semangat menentang penjajahan dan memulakan penyebaran ideologi komunis.
Media Kemunculan media cetak menghasilkan akhbar dan majalah menyebabkan idea perjuangan.
Dasar Dasar British membenarkan kemasukan imigran menyebabkan jumlah orang asing meningkat.
Kesedaran Kesedaran politik serantau membangkitkan nasionalisme di Tanah Melayu.

8 isi x 2 markah =mak 10 markah


b) Kegiatan berpersatuan di Sabah dan Sarawak sekitar tahun 1930-an

Tema Huraian
Sarawak Kegiatan berpesatuan di Sarawak lebih baik daripada di Sabah.
PMM Persatuan Melayu Miri ditubuhkan pada tahun 1936.
PMS Persatuan Melayu Sarawak ditubuhkan pada tahun 1939 mempunyai objektif memajukan anak-anak Sarawak.
Gagal Sebenarnya idea menubuhkan Persatuan Melayu Sarawak timbul sejak tahun 1937 tetapi dibantah oleh Brooke.
PKMS Persatuan Kebangsaan Melayu Sarawak ditubuhkan dengan naungan daripada Datu Patinggi Abang Abdillah.
Tujuan Tujuan penubuhannya adalah untuk mengeratkan perpaduan Melayu, menggalakkan pendidikan,memjaga budaya dan maruah bangsa serta menegakkan agama Islam.
Sambuatn Persatuan ini mendapat sambuatn orang Melayu Sarawak di daerah Kuching.
Sabah Di Sabah, kesedran untuk berpesatuan tidak menonkol. Hanya terdapat cawangan Persatuan Sahabat Pena sahaja.

8 isi x 2 markah =mak 10 markah

No comments:

Post a Comment